NTAK-helyzetjelentés. Mik a legfrissebb hírek?

Az attrakciók és vendéglátóegységek kötelező adatszolgáltatása július 1-vel indul. A határidő közelségével, biztosan mindenkiben egyre több kérdés merül fel.

Az elmúlt időszakban lényeges információk érkeztek a Magyar Turisztikai Ügynökségtől (MTÜ) is, melyek bizonyos szereplők számára a határidő kitolódását vagy akár az adatszolgáltatás elengedését is jelentik. A közelmúltban NTAK-Roadshow keretében sikerült számos kérdésre választ kapni, melyeket megosztunk Önökkel is.

  • Az adatszolgáltatási kötelezettség határideje az MTÜ javaslatára az alábbiak szerint módosulna (rendeletben a módosítás még nem történt meg -2023.06.14.):
    • 2023.07.01-től az évi 100 millió forint nettó árbevételt elérő vendéglátó vállalkozások és turisztikai attrakciók számára kötelező az adatszolgáltatás. Az ő esetükben semmi sem változik.
    • 2024.01.01-i dátummal a 2022. évben 12-100 millió Forint közötti nettó árbevételt elérő vendéglátó egységek és turisztikai attrakciók üzemeltetői kötelesek elindítani az NTAK-adatszolgáltatást, azaz féléves haladékkal.
    • A javaslat nyertesei pedig a „kicsik”- Az MTÜ javaslata szerint a 12 millió Forint nettó árbevételt el nem érő egységek számára az adatszolgáltatás nem, de a regisztráció kötelező.
  • Helyi szinten az önkormányzatok ellenőrzik az adatszolgáltatási kötelezettség betartását.
  • A NAV számára az NTAK-rendszer segítséget fog nyújtani, hiszen a vendéglátó egységek és turisztikai attrakciók forgalma és bevételük könnyebben összehasonlíthatóvá válik, így a normál, piaci üzletmenethez képest jelentős eltéréseket hamarabb tudják észlelni, és a szükséges lépéseket megtenni. Fontos kiemelni, hogy ez a lépés a korrekt, jogszabályokat betartó, valós piaci alapon működő szolgáltatók munkáját támogatja, hiszen segít a jogtalan előnyök kiszűrésében.
  • Hibrid rendszerek esetén, azaz pl. ha a turisztikai attrakció vendéglátóegységgel is rendelkezik, a működési engedélyek alapján a vendéglátó egységnek a rá vonatkozó adatszolgáltatást kell megtennie, míg a turisztikai attrakciónak az online jegyrendszeren keresztül kell megvalósítani az adatok beküldését. A kérdéssel már korábban is foglalkoztunk
  • Nagyon sok rendezvényszervező online jegyközvetítő, jegyértékesítő partnerekkel dolgozik. Fontos nekik arra figyelni, hogy az NTAK-adatszolgáltatásra nem a partnerek kötelezettek, hanem a rendezvényszervezési tevékenységet végző.

Összefoglalva a legfontosabb, azaz az MTÜ javaslatát a határidő módosítására vonatkozóan:

Szakmai szempontból helytálló az MTÜ javaslata, hiszen a jelentős bevételt elérő éttermek, turisztikai szolgáltatók már jól kiépített informatikai rendszerekkel dolgoznak, így számukra kisebb megterhelést jelent az adatszolgáltatás elindítása, míg a legkisebbek eddig csak online pénztárgépet használtak, számukra az átállás jelentős problémákat okozhat. Az alacsonyabb bevételt elérő szolgáltatók számára aggodalmat jelent, hogy a NAV és az NTAK felé is külön-külön adatszolgáltatást kell biztosítani, ami extra feladatot jelent a már így is leterhelt dolgozóknak. 

Számukra olyan szoftver tud segítséget nyújtani, ami egyben tudja kezelni mindkét adatszolgáltatást, így leveszi a terhet a kollégák válláról.

(Zárójelben megjegyezzük, hogy az e-nyugta bevezetésének kérdése is közeledik, azaz a digitalizáció biztosan eléri a csekély bevétellel rendelkező egységeket is.)

Ha a leírtak kapcsán kérdése vagy véleménye fogalmazódott meg, kérjük írja meg az info@jegyntak.hu oldalra! 

A fent leírtak nem tekinthetőek hivatalos állásfoglalásnak, erre jogot és kötelezettséget alapozni nem lehet.

9700 Szombathely, Semmelweis Ignác utca 2. • info@jegyntak.hu