Turisztikai trendek 2023 – Merre tovább?

Az elmúlt évek a válságok sötét árnyékában teltek a turizmus világában is. A pandémia globális gazdasági hatásai egyértelműek.

A turizmusból származó bevételek 2019-hez képest 2020-ban 49%-kal csökkentek, világszerte 62 millió munkahely szűnt meg a világjárvány hatására. 2022-ben pedig elhúzódó háború, energiaválság, munkaerőhiány és infláció rontotta a gazdasági kilátásokat.

A 2022. év adatai alapján azonban elmondható, hogy az első 6 hónap számai ugyan még jelentősen elmaradtak a 2019-es évtől, de az év második felében már kedvező tendenciák alakultak ki, és világszinten forgalomemelkedést várnak a szakemberek az iparágtól. A felmérések szerint az utazási kedv folyamatosan nő, évente három vagy akár négy utazást is terveznek azok, akik a korábbi években is aktív turisták voltak.

Két nagy csoportra bontható trend látszik kialakulóban mind itthon és nemzetközi viszonylatban is.

Ökoturizmus: 

  • A passzív pihenést, felváltja az aktív élmények keresése, különösen zöldkörnyezetben. Trendi az ökotudatos lét „posztolása” a közösségi felületeken. Ez azt jelenti, hogy a wellness-hétvégék továbbra is keresettek, de a turisták jelentős része most már kilép a hotelszobából és felfedezi a környék látnivalóit, legyen az egy túraút, kalandpark, helyi terméket előállító bemutatóterem vagy akár egy érdekes kiállítás.
  • A fenttartható utazás, az ökoturizmus szerepe óriásit emelkedett. A turisták jelentős része azokat a szolgáltatókat vagy desztinációkat preferálja, akik a fenntarthatóságra valóban odafigyelnek. Ez kifejezetten igaz a fejlett országok lakosságára. Az energiaválság következtében ezzel párhuzamosan a turisztikai szolgáltatók is kénytelenek voltak az alternatív energiaforrások irányába fejlesztéseket megvalósítani.


Pandémia-hatás:

  • A pandémia alatt sokan keverték a munka és a pihenés fogalmát, hiszen a „home office” megvalósítható volt a nyaralás alatt is. A járványhelyzet után nyilvánvalóvá vált, hogy az utazók számára a teljesértékű pihenés a fontos, így ez a szegmens lényegében megszűnt.
  • A pandémia következményeként az utazók tudatosabbá váltak, egyénileg kutatnak információk után és tervezik meg a kikapcsolódást; csökkent az utazási irodák szerepe.


A turizmus átalakulóban van. Az igények megváltoztak.

Nincs más lehetősége a turistákra építő attrakcióknak, mint a szolgáltatásaikat felülvizsgálni, egyedi és magas minőségű élménylehetőséget kínálni.

9700 Szombathely, Semmelweis Ignác utca 2. • info@jegyntak.hu