Múzeum mint élménytér?

Jövő vagy már a valóság?

A múzeum szóra sokan a mai napig, mint az osztálykirándulás kötelező és unalmas pontjára asszociálnak. Pedig nem is tévedhetnének nagyobbat. 
Az elmúlt években a múzeumok kiállítóterei, a vezetők és a múzeumi személyzet óriási változáson mentek keresztül, és erre már hazánkban is számtalan jó példát lehet találni.

Első körben természetesen meg kell értenünk a múzeumok óriási társadalmi szerepét, a múzeumokban lévő tárgyak nem azért vannak ott, hogy játszunk velük. Ezeket az értékeket az utókornak is meg kell őriznünk, hiszen ezek kincsek a tudásgyarapítás kapcsán is. Senkinek nem kell magyarázni, hogy egy festmény vagy akár egy fémtárgy esetében milyen káros folyamatokat indíthat el, ha zsíros kézzel megfogjuk őket.

A kérdés itt kezdődik, hogy mégis mit lehet(ett) tenni, hogy a múzeumok érdekessé és vonzóvá tudjanak válni a sokak számára unalmas vitrinek mögötti sétálás helyett. A felvetés a rezsiköltségek növekedésével még szorongatóbb lett a múzeumi vezetők számára, eljött az ideje a bevételek jelentős növelésének.

A modern kor turistái számára az alábbi példák jelenthetik a múzeumok, mint élménytér megjelenését:

  • Interaktív kiállítások – Lehetőség nyílik rá, hogy aktívan részt vegyenek a látogatók a kiállításban. Ez lehet kiterjesztett valóság, virtuális valóság, de akár „egyszerű” interaktív eszközök is. (Néhány érdekes példa: https://jasoren.com/how-to-use-augmented-reality-in-museums-examples-and-use-cases/, https://www.museumnext.com/article/how-museums-are-using-augmented-reality/)
  • Időszakos kiállítások illetve tematikus kiállítások – A legtöbb múzeum esetében is a „törzsvendégkör” a lakosság. Annak érdekében, hogy minél többször látogassák meg az intézményt, szükséges az aktuális és mindig izgalmas témák bemutatása.
  • Információátadás DE ÉLMÉNYSZERŰEN. A múzeum bemutatása egyedi, szakértők által vezetett túrák keretében, de gondolhatunk itt éjszakai múzeumbejárásra is, de bármilyen különleges worshop-ra, akár egy tematizált gasztroestre is. Óriási örömet okozhatunk egy egyszerű beöltözési lehetőséggel is nem csupán a gyermekek, hanem a felnőttek számára is. Ez lehet adott kornak megfelelő ruha, de tematikus kincskereső vagy laboröltözet is.
  • Egyéb digitális technológiák; idegenvezetés az okostelefonon keresztül, online jegyvásárlás, látogatómenedzsment, kommunikáció/marketing és még sokáig sorolhatnánk.


A fenti élményfejlesztési lehetőségeknek összefoglalva a fő céljai:

  • Növelni a múzeum vonzerejét = a látogatók számát
  • Növelni a múzeumban eltöltött minőségi időt = vendégelégedettség
  • Növelni a „pénzköltési lehetőségek” számát = egy vendégre jutó bevétel maximalizálása


Mindezek vagy akár csak 1-1 pont megvalósítása is csak akkor járhat eredménnyel, ha mindezeket megfelelően kommunikáljuk a lehetséges célcsoportok felé, továbbá lehetősége biztosítunk nekik, hogy a közösségi felületeiken megosztják a múzeummal kapcsolatos élményeiket. 
Sarkalatos pont lehet a főszezoni időszakban a pénztárak leterheltsége a sorbanállás (LINK: másik heti cikkre mutatva), de ma már erre is van könnyen hozzáférhető megoldás az online jegyrendszer bevezetésével, mely az NTAK-adatszolgáltatást is megkönnyíti.

Amennyiben idejük engedi, látogassák meg az alábbi honlapokat, melyek a modern múzeumi szolgáltatások széles skáláját tudják felmutatni.


Akit érdekel a téma, még egy érdekes cikket ajánlanánk: https://magyarmuzeumok.hu/cikk/interaktiv-online-zaj-a-muzeumok-kihivasai-es-a-muzeumi-jatekmustra-2020-ban

9700 Szombathely, Semmelweis Ignác utca 2. • info@jegyntak.hu