Milyen árazási módszerek segíthetik a bevételem növelését?

Az elmúlt időszak gazdasági változásai minden turisztikai attrakciót abba az irányba tereltek, hogy vizsgálja felül a működését, és minden lehetőséget ragadjon meg a költségek csökkentésére és a bevételek növelésére.

A legtöbb turisztikai szolgáltató általában egy évre előre meghatározott árakkal dolgozik. Nem is tudjuk, de ha már a főszezonra vagy az ünnepi hétvégékre magasabb árakat alkalmazunk, akkor elkezdtük a dinamikus árazás alapszintű használatát.

A dinamikus árazás lényege az, hogy az ár szinte folyamatosan változik a kereslet és a kínálat függvényében, ami lehetővé teszi a bevételek optimalizálását. De nézzünk is néhány példát azokra a területekre, akik régóta foglalkoznak ezzel a lehetőséggel:

  • Repülőtársaságok – talán ezt senkinek sem kell bemutatni. A repülőjegyek ára változik az évszak, a hét napja, az utazási időpont és az aktuális kereslet, kihasználtság függvényében. Ezért van az, hogy ugyanarra a járatra van, aki 20 Eur-ért, és van aki 300 Eur-ért vásárolt jegyet.
  • Szállodák – az utóbbi néhány évben vált általánossá a hotelek esetében ennem a módszernek az elterjedése, és jelentősen javította a szállodák jövedelmezőségét
  • Éttermek – elsősorban külföldi példákat lehet találni. Általában a hétvégi és csúcsidőszakokban emelik meg az árat, de akár egy alapanyag hiánya esetén is lehet egy időszakra magasabb áron értékesíteni az ételeket.
  • Sportrendezvények vagy koncertek - repülőjegyek értékesítésének elvén
  • Szórakoztató parkok – az időjárás határozza meg az árakat. Az esős napokon a beltéri kalandparkok ára megemelhető, míg a kültérieket csökkenteni kell.

A kérdés az, hogy valójában lehet, illetve merjük használni akár egyállatkert, akár egy múzeum esetében?

A válaszunk az, hogy igen, de nem szükséges az óriáslépés, és sokszor a szervezet működése nem is teszi lehetővé, hogy egyből átálljunk a repülőjegyekhez hasonló napi szintű ármódosításra. Az árak rugalmasabb kezelését azonban elkezdhetjük, de természetesen komoly előkészítő munkát igényel. Szükséges felmérni az elmúlt évek tendenciát, a forgalmas és a kevésbé forgalmas napok okait, célcsoportokra bontva. Egy egyszerű, de a bevételnövelésre alkalmas jegyrendszermódosítás már rövidtávon tudja segíteni a bevételeink optimalizálását.

Az Indianapolisi Gyermekmúzeum és az Indianapolisi Állatkert példáján keresztül mutatja be a modern árazás lehetőségeit. (aki nem tud angolul ne féljen, a Google fordító megfelelő magyar nyelvű változatot biztosít) 

Melyek a dinamikus árazásnak, illetve bármilyen diverzifikált árazásnak az előnyei:

  • lehetővé teszi a kereslet és kínálat ingadozásának kihasználását, a gyengébb időszakok értékesítését, a főszezoni bevételek maximalizálását.
  • évszakokra, időszakokra bontott árakon tudjuk a belépőket értékesíteni
  • különböző fogyasztói szegmensek igényeihez tudunk alkalmazkodni (pl. iskoláscsoportok időszaka, vagy családi árak alkalmazásával a családok bevonzása egy múzeumba)
  • gyorsabban tudunk reagálni a versenytársak árazására, vagy egyéb piaci változásokra
  • online jegyrendszer alkalmazásával lehet tökéletesíteni a dinamikus árazást, hiszen az online felületeken kényelmesebb és gyorsabb nem csupán az árak módosítása, de a jegyértékesítés is
  • törzsvendégkör kialakítását is megkönnyíti, hiszen számukra egyedi ajánlatokat tudunk biztosítani
  • kombinált jegyek kialakítását teszi lehetővé egyéb szolgáltatásokkal


Egy új árazási stratégia lehetővé teszi a turisztikai szolgáltatóknak, hogy különböző árakat kínáljanak ugyanazon szolgáltatásokért, attól függően, hogy milyen időszakról, keresleti igényről vagy vásárlói szokásokról van szó. Ez segíti a bevételek optimalizálását, a versenyképességet, a piaci körélményekhez való gyors alkalmazkodást.

9700 Szombathely, Semmelweis Ignác utca 2. • info@jegyntak.hu