Biztos, naprakész piacismeret?

Egyszerű, mint az egyszeregy

A működési környezet és a piac ismerete minden típusú gazdasági egység esetében létszükséglet, a turisztikai piac sem jelent kivételt ez alól. A piaci ismeretek segítenek azonosítani a potenciális vendégeket, a versenytársakat és azokat a szereplőket, akik a működés során hasznunkra lehetnek.

Honnan szerezzünk információ?
Számos forrás áll rendelkezésünkre akár az interneten is; felmérések, kutatások, statisztikák trendek, elemzések. Ebben lesz hasznos partnerünk az NTAK, ahová nem csupán betáplálunk adatokat, hanem ki is tudjuk nyerni belőle ami számunkra fontos.
Természetesen egyéb „analóg” módszerek is vannak a piacismeretek bővítésére; ilyen lehet a versenytársak megfigyelése, szolgáltatásaik személyes kipróbálása, saját vendégkör személyes megkeresése, vendéginterjúk készítése, közvéleménykutatás a jelenlegi és potenciális ügyfelek körében, partnerekkel történő egyeztetések, a közösségi média követése.

Miről is gyűjtsünk információt?

  1. A célközönség azonosítása után a célcsoport igényei és preferenciái, amelyek elsőként meghatározzák a munkánkat. Jellemzőek a nagy meglepetések, mivel az észlelt és tényleges fogyasztói igények elsőre nem mindig egyeznek, illetve korábbi berögzült tételek (pl. a márkahűség szerepe), bizony változnak. Íme egy cikk a médiapiac fogyasztói igényeinek változásáról.
  2. Versenytársak vizsgálata. Meg kell ismerni a konkurens szolgáltatók árait, szolgáltatásait, fejlesztési irányaikat, értékesítési- és marketingstratégiájukat. A megszerzett információkat felhasználva pedig, szükséges a gyengeségeik és erősségeik meghatározása.
  3. Térképezzük fel azokat a szolgáltatókat, akik kapcsolódhatnak hozzánk, bővítve a szolgáltatási palettát, növelve az elégedettséget. Például egy családbarát kalandpark nyugodtan ajánlhat egy helyi szörpkészítő nénit. Akár a termékét kínálhatjuk a saját shop-on belül, akár a vendégek fel tudják keresni a gyümölcsöst, vagy az üzemet. A cél az, hogy minél több élményt szerezzen a vendég, amit hozzánk kapcsol.  
  4. A legkönnyebben elérhető információforrás, de sokszor elfelejtjük, hogy a saját statisztikai adatainkat ne csak rutinból gyűjtsük, hanem folyamatosan elemezzük is azokat.


A végeredmény

Az előző négy pont ismeretében módosíthatjuk a célcsoportjainkat, árpolitikánkat, bővíthetjük vagy csökkenthetjük a szolgáltatási palettánkat, és már a marketingstratégiánk is szinte készen áll.

Nyilvánvaló, de hangsúlyozni kell, hogy a már meglévő - akár piacvezető - turisztikai termékek vagy szolgáltatások esetében is ugyanolyan fontos a naprakész piacismeret gyűjtése és mint az új, bevezetés alatt álló üzletek, szolgáltatások esetében. A folyamatos piackutatások és elemzések  teszik lehetővé a folyamatos fejlődést az egyes szolgáltatóktól a települések marketingtevékenységén át egészen az országos turizmusirányításig.

A biztos, naprakész piacismeret segítségével hatékonyabbá válik a marketingtevékenység, fejlődik a szolgáltatásminőség, illetve alkalmazkodik az új igényekhez, növekedik a bevétel és a versenyképesség.

9700 Szombathely, Semmelweis Ignác utca 2. • info@jegyntak.hu