Zenés-táncos rendezvény, szabályok és számok

A turisztikai attrakciók NTAK-adatszolgáltatása 2023. július 1-jén indul, a rendelet a zenés-táncos rendezvények üzemeltetőit is kötelezi.

Korábbi cikkünkben már tisztáztuk, hogy pontosan mi tartozik e rendezvények körébe, most megnézzük, milyen egyéb szabályok vonatkoznak azokra, akik ilyen programokat szeretnének szervezni. 

Jogszabályi háttér

A zenés-táncos rendezvényeket elsősorban a 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet (Ztr.) szabályozza, amit a COVID-járvány idején az épp aktuális állapotokhoz igazodó korlátozó rendelkezésekkel egészítettek ki. Ezek a rendelkezések napjainkra már hatályukat vesztették.

A Ztr. hatálya kiterjed a rendszeresen vagy meghatározott alkalomból, illetve időpontban tartott, nyilvános, nem zártkörű, zeneszolgáltatást főszolgáltatásként válogatott lemezbemutatás vagy élő előadás útján nyújtó rendezvényekre, ahol a részvételhez nem kell megváltott ülőhellyel rendelkezni.
Az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet szabályozza az 1000 főt vagy az 5000 m2 területet meghaladó, épületen kívüli területen megtartott szervezett esemény, ilyenek például a szabadtéri koncertsorozatok, gasztrofesztiválok. Ezeken a rendezvényeken a szervező köteles a szabadtéri rendezvényekre vonatkozó tűzvédelmi előírásokat, biztonsági intézkedéseket írásban meghatározni és azt a rendezvény előtt tíz nappal köteles az illetékes elsőfokú tűzvédelmi hatóságnak, a katasztrófavédelmi kirendeltségnek eljuttatni.

Magyarra fordítva

A rendelet csak azokra a zenés- táncos eseményekre vonatkozik, amelyeket tömegtartózkodásra szolgáló építményben, illetve helyiségben tartanak. 
Szabadtéren tartott rendezvényekre csak akkor vonatkozik a Ztr., ha várhatóan lesz olyan időpont, amelyen a résztvevők létszáma az 1000 főt meghaladja. 
Összefoglalva a rendelet hatálya alá tartoznak többek között a fesztiválok, koncertek, hangversenyek vagy akár a bálok is. 

Engedély nélkül nincs buli!

A rendelet leírja, hogy zenés, táncos rendezvény csak rendezvénytartási engedély birtokában lehet tartani. Az engedély iránti kérelmet a rendezvény helye szerinti jegyzőnek írásban köteles benyújtania a szervezőnek, amelyet a hivatal húsz napon belül bírál el. 
 
A rendezőknek kötelező egy biztonsági tervet is elkészítenie, aminek tartalmaznia kell a vészhelyzetre vonatkozó menetrendet. Pontosan meg kell határozni mi a teendő egy baleset, egy rendbontás vagy egy nagyobb vihar esetén, a leírt protokollt a személyzet be is gyakorolja, hogy éles helyzetben minden gördülékenyen menjen. A helyszínen biztosítani kell a gyors és biztonságos menekülési lehetőségeket, szakképzett elsősegély nyújtó illetve biztonsági személyzetet nem csak a kapukhoz, hanem a rendezvény egész területére. 

Arra is oda kell figyelni, hogy a mentő és tűzoltó gépjárművek könnyedén tudjanak közlekedni a rendezvény területén, az épületek védelmében tűzoltókészüléket is készenlétben kell tartani. 

A házirend tartalmazza az esemény kapcsán a legfontosabb tudnivalókat, amiket minden résztvevőnek be kell tartania. 

E cikkben leírtak csupán töredékét mutatják be annak, mennyi kötelezettséggel és dokumentációval jár egy nagyobb szabású zenés-táncos rendezvény megszervezése, hiszen a legapróbb hiba is végzetes következményekkel járhat. 

Ne feledje, legkésőbb az adatszolgáltatás megkezdéséig el kell végeznie a regisztrációt és gondoskodnia kell arról, hogy rendelkezzen az adatszolgáltatás teljesítésére alkalmas jegykezelő szoftverrel is.

Ne hagyja az utolsó pillanatra a szoftver beszerzését, keresse partnerünket bizalommal!
Ha van kérdése vagy valamelyik témával kapcsolatban kétely támadt Önben, írja meg nekünk az info@jegyntak.hu címre!

Érinti Önt?
Ha igen, mindent megtudhat az adatszolgáltatásról. Ha nem, ajánlja olyan ismerősének a cikkünket, akinek ez az információ hasznos lehet!

9700 Szombathely, Semmelweis Ignác utca 2. • info@jegyntak.hu