A marketing szerepe a turizmusban

Nem is lehet kérdés.

A turizmus a világ és egyben Magyarország egyik fő iparága, különösen, ha a multiplikátor hatásokat is figyelembe vesszük.

A statisztikai adatokat figyelve, 2022-ben még nem sikerült elérni a 2019-es fogalmi adatokat Magyarországon, de természetesen jelentős volt a növekedés 2021. évhez képest. Az összes vendégéjszakát tekintve (kereskedelmi, és egyéb. szálláshelyeken eltöltött) majd 40 millió éjszakát töltöttek el a belföldi és külföldi vendégek országunkban. A településeket és az eltöltött vendégéjszakákat tekintve forgalomban Budapestet, Hajdúszoboszló, Siófok, Hévíz, Balatonfüred és Zalakaros követi. (forrás, illetve egyéb részletek itt.)

Az elmúlt évekre vonatkozóan elmondható, hogy a pandémia és a gazdasági helyzet jelentősen befolyásolta a turizmust. A kérdés viszont az, hogy „békeidőben” mi az, ami hatással lehet a forgalmunk növekedésére? Erre az egyik válasz a minőségi szolgáltatások és az emiatt elégedett vendégek, míg a másik a sikeres marketingmunka.

Célpiacokat elkülönítve teljesen más típusú marketingmunkát kell végezni, de ez egyszerűen belátható, hiszen egy amerikai turista számára Európa és azon belül Magyarország a desztináció, míg egy belföldi turista számára már az adott település vagy a fő attrakciója pl. a sárvári fürdő. 

Terméktípusonként is elkülönítjük a célcsoportokat, hiszen teljesen más eszközökkel érünk el egy városlátogatót, mint egy egészségügyi céllal utazót.

Milyen szerepeket van nagy általánosságban a marketingnek:

  • Az úticél/desztináció általános megismertetése, amely bemutatja a helyszín különlegességeit, attrakcióit, a helyi kultúrát, gasztronómiáját, és a különböző turisták számára érdekes  programokat. Divatos lett mindezeket legenda vagy akár story formájában megosztani a leendő vendégekkel. Hívjuk ezt imázsmarketingnek. Ennek a célja az, hogy egyáltalán kialakuljon egy kép az általunk kínált településről, szolgáltatásról, azaz „elültessük a bogarat” az esetleges vendégünk fejében. Az ilyen típusú marketingmunka hatékonysága nehezen mérhető, viszont mindenképpen szükséges, és hosszútávú célokat szolgál.
  • Meglévő marketingstratégia alapján konkrét célcsoportokat érünk célzott hirdetésekkel, annak érdekében, hogy rövidtávon hozzánk érkezzen. Ez lehet TV-, rádió- vagy akár újsághirdetés, vagy éppen a mai kor legjelentősebb marketingeszköze azaz a digitális platformokon elhelyezett reklámanyag, pl.: Facebook hirdetés, Google AdWords, egyéb honlapokon elhelyezett cikkek, bannerek stb... Ebben az esetben az elvégzett munka hatékonysága már könnyebben mérhető, különösen az online kampányok esetében, hiszen konkrét foglalásokat, látogatókat hoz, amiről akár napi szintű statisztika érhető el.
  • Sokszor elfelejtjük a visszatérő látogatók számára végzett marketingmunka jelentőségét, pedig ez a legkönnyebb módja forgalmunk növelésének. A marketingtevékenységünk egyik legfontosabb célja kell, hogy legyen a törzsvendégek számának növelése. Ennek két fő oka van; egyrész az ő elérése kerül a legkevesebb pénzösszegbe, hiszen ismeri a szolgáltatásunkat, mi pedig az ő elérhetőségeit. A másik pedig az, hogy nincsen számunkra értékesebb marketingeszköz, mint az elégedett törzsvendég. Néhány tipp ezzel kapcsolatban ide kattintva érhető el.


Már régen nem igaz az a mondás, hogy a marketingre költött pénz fele kidobott, csak nem tudjuk, hogy melyik fele. Tisztában kell lenni a célcsoportokkal és minden, a piacomat érintő információval.

Természetesen a marketingmunka csupán egy részét ragadtuk ki ebben a cikkünkben, de célunk, hogy folyamatosan osszunk meg értékes és egyedi információkat a marketingmunka fejlesztéséről. Érdemes visszatérni hozzánk vagy további cikkeinket böngészni.

9700 Szombathely, Semmelweis Ignác utca 4-6. 1. em. 103. ajtó • info@jegyntak.hu