A marketing történelme sokak szerint egyidős az emberiséggel.
„Maga az Úristen sem tett volna egyetlen mozdulatot sem a piac előzetes kutatása nélkül.”
(Scipione, 1994)
A legtöbb szakértő megfogalmazása szerint csak a XX. században értelmezhető a marketing, mint tudomány. Maga a szó a „to market” igéből származik, aminek a jelentése; piacra vinni.
Hogy mi is történt mindeközben Magyarországon, főleg a rendszerváltozás után, arról itt olvashat.
A marketing tankönyv szerinti fejlődése az alábbi 4 szakaszra bontható:
A XX. század második felében a marketingeszközök száma jelentősen nőtt, hiszen egyre többen használtak rádiót, televíziót, és a nyomtatott újságok, szórólapok száma is exponenciálisan emelkedett. Az elmúlt 20 évben pedig a marketingeszközök hangsúlya folyamatosan tolódik el az internet, a digitális eszközök világába. A marketing szerepéről a turizmusban az ebben a cikkben értekeztünk már.
Nézzünk 4 példát arra, hogy az elmúlt pár évben az internet és a közösségi média milyen hatást gyakorolt a marketingesek munkájára:
Mint látjuk számos marketingeszközzel, kommunikációs csatornával bővült a marketingosztályok tárháza, de érdemes ezeket megfelelően összehangolni.
A fenti cikkben a marketingtudomány egy apró szeletét mutattuk be. Még számos hasznos cikk, tanács érhető el oldalunkon. Ide kattintva böngésszen további turisztikai információkról vagy regisztráljon hírlevelünkre, hogy ezeket első kézből kapja meg.
Olvasson, informálódjon Velünk!
Forrás:
https://erettsegitetelek.com/2022/09/a-marketing-fogalma-kialakulasa-fejlodesi-szakaszai
Hoffmann I. (1990): Háztartásgazdálkodás a mai Magyarországon. Mikrogazdasági kutatások tanulmánysorozata. Budapest.
Józsa L. (2000): Marketing, Veszprémi Egyetemi kiadó
Kotler, P. (1998): Marketing management, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Scipione P. A. (1994): A piackutatás gyakorlata, Springer Hungarica, Budapest.